Da bismo obisli prasumu ne moramo
da idemo npr. u Juznu Ameriku vec u okolinu Majdanpeka. Pesacka
tura pocinje u
selu Debeli Lug koje pripada
opstini Majdanpek. Tacnije na 3 km od centra sela u pravcu
Leskova gde se nalazi info tabla na kojoj
se nalaze informacije o strogom rezervatu prirode Feljesana.
Zbog najavljene kise u nedelju
pesacenje je pomereno za subotu sto se pokazalo kao pravi pogodak.
Citav
dan je bilo suncano sa
temperaturom do 30 stepeni dok je u nedelju bilo kisovito sa temperaturom do 15
stepeni. Prvi deo pesacke staze u duzini od 2 km je skoro potpuno ravan kada od
kaskada Danilovog vrela
pocinje
uspon ka pecini i izvoru pitke vode za Debeli Lug.
Iako je ulaz u pecinu mali
unutrasnjost je relativno prostrana. U jednom delu se nalazi pregrada za vodu
sa
cevima za snabdevanje sela. Ispred pecine nije bilo male recice u koju su nekad
Vlahinje slagale
kamenje u obliku kule. Po vlaskom verovanju ako se kula ne bi
srusila za godinu dana devojka bi bila
spremna za udaju.
Od
pecine staza dalje vodi ka Gauri Ursuli.
pecine.
Na ovakvim mestima su odrzavani obredi vlaske magije. Konkretno, vlaske zene su stupale u kontakt s
Na ovakvim mestima su odrzavani obredi vlaske magije. Konkretno, vlaske zene su stupale u kontakt s
umrlima. U zavisnosti od izvora price, kazu da dok bi mladic svirao
vilonu tri zene bi padale u trans. Zbog
nekontrolisanog ponasanja Rusaljke
(Vlahinje koje su mogle da padnu u trans i da stupe u kontakt sa
mrtvima) su
pridrzavali okolni mestani da ne bi pale. Pretpostavlja se da se tokom
ceremonije koristila
neka od psihoaktivnih supstanci (pominju se odredjene vrste
pecuraka kao i odredjene vrste biljki). Mogu
se cuti i price o „zakljucavanju“
kada starija Vlahinja „zakljuca“ momka da ne moze da se zeni. Kada
Vlahinja umre
njegova slika se stavlja u njen kovceg i tako ostaje zauvek
„zakljucan“.
Posle malo duze pauze krecemo od prerasti i izbijamo na deo staze koji izlazi iz sume i vodi ka vrhu Breza.
Posle malo duze pauze krecemo od prerasti i izbijamo na deo staze koji izlazi iz sume i vodi ka vrhu Breza.
Na
putu do vrha se dopunjavamo vitaminima iz prirode. Divlja sljiva,
trnjina.
Na putu ka vrhu Breza povecanjem nadmorske visine otvaraju se vidikovci na sve strane. Pogled na Borski
Na putu ka vrhu Breza povecanjem nadmorske visine otvaraju se vidikovci na sve strane. Pogled na Borski
Sto te
Mali i
Veliki Krs. Nalaze se na 15 km od
Bora. Jovan Cvijic ih je nazvao Srpski
Alpi.
Vrh Breza je jedan od vrhova Homoljskih planina. Iako visine malo preko 800 metara sa vrha se pruza
Vrh Breza je jedan od vrhova Homoljskih planina. Iako visine malo preko 800 metara sa vrha se pruza
predivan pogled na
Majdanpek, planinu Staricu, Valja Fundatu (jaloviste rude), pomenuti Borski Sto,
Mali
i Veliki Krs, Beljanicu i Zdravcu. Nazalost planina Starica polako nestaje.
Za ovaj deo vezana je jos jedna
vlaska prica. Zene koje su imale brigu ponele bi
kamen na vrh Brezu (manji kamen - manja briga, veci
kamen - veca briga).
Nedaleko od vrha kamen bi se bacao na gomilu prethodnog bacenog kamenja
verujuci
da ce time brige nestati.
Pogled s vrha Breza na prasumu Feljesanu. Ovo je jedan od najstarijih rezervata prirode u Srbiji. U njemu
Pogled s vrha Breza na prasumu Feljesanu. Ovo je jedan od najstarijih rezervata prirode u Srbiji. U njemu
je ocuvana suma Mezijske
bukve starosti vise od 300 godina cija su stabla visine 40 metara. Prvobitno je
zasticena 1948. godine a od 2014. godine je Strogi rezervat prirode. Izuzetno je
podrucje za naucna
istrazivanja. U njemu je zabranjeno koriscenje prirodnih
resursa kao i izgradnja objekata. U celosti je u
drzavnoj svojini a povereno je
na upravljanje Sumarskom fakultetu iz Beograda.
Preko livada podno vrha Breza nastavljamo pesacenje ka kanjonu Crne reke. Usput nailazimo na
Preko livada podno vrha Breza nastavljamo pesacenje ka kanjonu Crne reke. Usput nailazimo na
napustene
objekte. Piroda je prelepa ali nazalost broj stanovnika je nula. U ovoj turi ne
obilazimo pecinu
Krsior u kojoj se
odrzavao vlaski ritual Strndzanje. Ovaj
dogadjaj se odrzavao jednom godisnje na koji su
dolazili svi ljudi iz sela.
Najstariji muskarac bi zapalio vatru u pecini, ljudi bi se skinuli i imali bi
samo
maske na licima. Odnos bi imao svako sa svakim tako da se desavao i incest.
Ime je nastalno od
rumunskog strndj
sto znaci pritisnuti,
stisnuti a kod Vlaha je imao
dodatno znacenje grliti, milovati.
Pred kraj pesacke ture prolazimo
kroz kanjon Crne reke. Ova
homoljska reka pripada slivu Peka. U ovo
vreme godine
vodostaj je bio nizak tako da nismo morali da se izuvamo pri prelasku iste.
Kao i za
prethodne lokacije i za
ovu postoji prica. Oni koji su krsili zakon bili su kaznjavani zakopavanjem (do
vrata)
pored reke(licem okrenutim ka reci). U zavisnosti od tezine prestupa
proveli bi u kanjonu zakopani od tri
do pet dana. Neki su preziveli a drugi su
umirali (bivajuci rastrgnuti divljim zivotinjama).
Ostale fotografije mozete pogledati na https://duskoopacic.smugmug.com/
Ostale fotografije mozete pogledati na https://duskoopacic.smugmug.com/
Нема коментара:
Постави коментар