Translate

Претражи овај блог/Search this blog

Turska - Alanja, 1. deo: Grad, Damlatas pecina, zicara, tvrdjava, Crvena kula, brodogradiliste, 18.9.2018.

            Put do jednog od najlepsih turistickih centara na turskoj rivijeri vodi od aerodroma Beograd do 
            aerodroma u Antaliji odakle do Alanje jos 120 km prelazite autobusom. Po pilotovim recima putanja 
            leta aviona je: Beograd, Obrenovac, Kragujevac, Nis, Pirot, Sofija, Velingrad, Kavala, Tasos, Canakale,
            Izmir, Denizli, Karamanli, Antalija. Let traje nesto manje od 2 sata (oko 1 sat i 50 minuta dok poredjenja 
            radi autobusom put traje 40 sati).

            Sletanje u Antaliju. Antalija je najveci i glavni grad turske mediteranske rivijere. U pozadini se vidi 
            laninski lanac Taurus (tacnije Zapadni Taurus). Fotografisanje iz aviona bi se moglo nazvati na visini
            zadatka. 
            Alanja je smestena u velikom zalivu izmedju planina Taurus na severu i Sredozemnog mora na jugu. 
            Posmatrajuci grad mozemo da ga podelimo na dva dela. Od tvrdjave koja ne nalazi na malom 
            poluostrvu levo je Kleopatrina plaza dok se desno od tvrdjave nalazi Kejkubat plaza. Prvog dana 
            boravka uspeo sam da obidjem deo grada od hotela do zicare, zatim Damlatas pecinu, popeo se na 
            tvrdjavu a u silasku posetio Crvenu kulu i staro brodogradiliste te se vratio se u hotel. 
            Alanja (turski Alanya)

            Arheoloski ostaci na ovom mestu datiraju iz perioda 20000 pre n. e. a grad je osnovan u 4. veku pre n. 
            e. Na latinskom jeziku je znana kao Coracesium sto bi znacilo “ispupcen grad”. Za vreme Vizantije bila 
            je poznata kao Kaloronos (Kalin Oris, prelepa planina). Za vreme Turaka Seldzuka grad je preimenovan 
            Alije (izvedba od imena sultana Kejkubata). Mustafa Kemal Ataturk je 1935. godine Aliji dao ime 
            Alanja menjajuci slova zbog pogresno napisanog telgrama (kada se rec "Aiaiye" telegramom prenela
            kao "Alanya"). Danas ima oko 120000 stanovnika (leti je taj broj 3 puta veci) a sa okolinom oko 
            300000. 
            Zbog svog polozaja kroz vekove je bila vazna pomorska baza i centar svih velikih carstava koja su izlazila 
            na Sredozemno more (Ptolomejsko, Seleukidsko, Rimsko, Osmanlijsko i vreme vladavine Turaka 
            Seldzuka). Svoj veliki politicki znacaj dobija u srednjem veku za vreme vladavine sultana Kejkubata po 
            kome je grad nosio ime. U njegove vreme sagradjena je Crvena kula, brodogradiliste i zamak.

            Sredozemna klima, prirodne turisticke atrakcije i mnoga istorijska nasledja cine Alanju i neposrednu
            okolinu mestom pogodnim za turizam i ona doprisnosi 9% ukupnom turistickog budzetu Turske a 30% 
            inostranih kupovina nekretnina u Turskoj otpada na Alanju. Imala je 2 hotela 1950. godine dok je 
            danas njihov broj oko 500. 
            Damlatas pecina

            Jedna je od atrakcija grada koja je smestena pored istoimene plaze a slucajno je otkrivena tokom 
            minerskih radova 1948. kada se gradila luka. Pedesetih godina proslog veka je otvorena za posetioce. 
            Na turskom ime znaci Kamen koji kaplje a vezuju sa za izgled mnostva raznih figura koje tako izgledaju. 
            Zauzima povrsinu od 180-200 m2. Starost se procenjuje na period od 10000 do 15000 godina. 
            Poslednji znacajni radovi na uredjenju izvrseni su 2015. godine kada je pecinu posetilo preko 260000 
            ljudi. 
            Pecina je danas jedan od poznatih centara zdravstvenog turizma. Udisanje vazduha u ovoj pecini (zbog 
            svog sastava) pomaze asmaticarima. Lekari prepisuju tzv. steleoterapiju. Bolesnici provode cetiri sata 
            dnevno u pecini tokom tri nedelje. Pacijenti prvo vreme provode na gornjem spratu kako bi se 
            prilagodili okolini. Zatim se spustaju u donji deo i sede na klupama. Praksa je pokazala da oni koji su 
            bolesni manje od 10 godina u potpunosti mogu biti izleceni dok oni drugi (kod kojih bolest traje duze 
            od 10 godina) osecaju znatno olaksanje. Hronicni astmaticari osecaju olaksanje posle 21-dnevnog 
            tretmana. 
            Zicara (Alanya Teleferik)

            Sagradjena je 2017. godine i predstavlja novu atrakciju u Alanji. Ima ukupno 14 kabina a rastojanje koje
            savladjuje je 900 metara. Polazna stanica nalazi se nedaleko od Damlatas pecine odnosno Kleopatrine 
            plaze. Voznja u oba pravca je 18 turskih lira (sto je 2,5 evra). Izlazi na vrh tvrdjave odakle se pruza 
            najbolji pogled na Alanju tako da ovu atrakciju nikako nemojte da propustite. 
            Tvrdjava

            Izdize se na 250 metara iznad mora. Proglasena je za nacionalno kulturno blago a nalazi se i na 
            UNESCO listi. Sastav zidina ukazuje na postojanje raznih kultura i to od Helenskog perioda (323. godina 
            pre nove ere). Izgradjena je temeljima ranijeg rimskog utvrdjenja. Danasnjih izgled je iz vremena 
            sultana Aladina Kejkubata (1188-1237). U turskim spisima iz 17. veka nalazi se podatak da se u 
            tvrdjavu moglo smestiti 2000 dusa a cuvali su je 24 casa oficir i 40 sejmena (cuvara). Dugacka je 7 km i 
            sa preko 100 kula jedna je od najpoznatijih tvrdjava u ovom delu Mediterana. 
            Do vrha tvrdjave mozete (osim zicare) da dodjete vijugavim putem duzine 3,5 km. Tvrdjava je 
            ispresecana stazama u svim pravicma. Unutar zidina nalaze se dzamije, privatne vile izradjene od 
            kamena i drveta, prodavnice suvenira, areholoske iskopine i stare osmanlijske kuce od kojih su neke 
            pretvorene u muzeje (etno-kuce). Ulazak u najvisi deo zamka tzv. Ic kale se placa 15 turskih lira (za 
            vreme naseg boravka kurs lire je bio 7 TL za 1 EUR). Na padinama brda deo starih kuca kupili su stranci 
            ali i bogati Turci (cene se krecu oko pola miliona evra za jednu).
            Pogled kroz zidine tvrdjave na novi deo grada. 
            Crvena kula (Kızılkule)

            Sagradjena je 1226. godine u odbrambene svrhe. Osmougaone je osnove, visine 33 metra i precnika 
            29 metara. Do vrha vodi 85 visokih kamenih stepenika. Unutar kule nalazi se muzej dok se povremeno 
            odrzavaju likovne i druge izlozbe. Naziv je dobila po crvenoj cigli od koje je sagradjena pa se bojom 
            razlikuje od ostatka tvrdjave. Sa ove kule takodje se pruza lep pogled na grad. 
            Brodogradiliste

            Nalazi se u podnozju tvrdjave a nedaleko od Crvene kule. Najbolje je ocuvano brodogradiliste (turski 
            Tersane) iz 13. veka na Mediteranskoj obali. Ima 5 lukova u kojima je bilo smesteno isto toliko brodova. 
            Danas se u svakom od lukova nalazi posebna postavka (anticki kranovi, proizvodnja brodova, oprema 
            za brodove, anticka sidra i navigacija). Tu je i mala muzejska postavka. Radilo je sve do 1960-tih godina. 
            Pored se nalazi i Tophane (arsenal oruzja). 
            Povratak u hotel kroz luku (u koju su smesteni brodovi sa raznim likovima). 
            Ostale fotografije mozete pogledati na adresi https://duskoopacic.smugmug.com/
      

Нема коментара:

Постави коментар