Translate

Претражи овај блог/Search this blog

Srbija - Povlen (izvor Povlenske reke, Beden, Mrka stena), 23.4.2023.

Pocetak pesacke ture bio je kod spomenika narodnom heroju Zivanu Djurdjevicu koji se nalazi na
            Debelom brdu. Spomenik je rad cuvene vajarke Vide Jocic koja je i sama bila zarobljena tokom Drugog
            svetskog rata a deo zarobljenistva je provela u logoru na Banjici i u Ausvicu. Prostor oko spomenika je
            duzi vremenski period bio zapusten a poslednje veliko sredjivanje uradjeno je 2017. godine.
            Na Povlenu sam bio pre 10 godina a u medjuvremenu niklo je tu nekih lepih objekata. Jedan od njih i
            brvnara Vidik.
            Za razliku od standardnih pesackih tura sto se Povlena tice (Veliki, Srednji i Mali Povlen) ova je bila
            osmisljena drugacije. Na drugom kilometru pesacenja skrenuli smo levo ka izvoru Povlenske reke (dok
            put pravo vodi ka planinarskom domu Povlenski kucerak).
            Na putu ka Povlenskoj reci.
            Izvor Povlenske reke nalazi se na petom kilometru od pocetka ture. Izvire u podnozju severne strane
            lokaliteta Ploce. Voda ova reke zavrsava u Kolubari. Nizvodno pored Povlenske reke nalazi se nekoliko
            vodenica i vodopada (koje u ovoj turi nismo obisli). Ovde pravimo prvu duzu pauzu.
            Do Povlenske reke ide se (skoro) sve vreme nizbrdo a onda pocinje veci uspon u pravcu vrha Srednji
            Povlen.
            Lokalitet Ploce na Povlenu predstavlja ostatke vulkanskih stena starih nekoliko miliona godina.
            Sa lokaliteta Ploce pruza se predivan pogled ka Tornickoj Bobiji, Jablaniku, Medvedniku, Ceru i jezeru
            Rovni.
            Od Ploca a ispod (pored) vrha Srednji Povlen nastavljamo u pravcu Malog Povlena. U ovoj turi se nije
            obilazio Mali Povlen vec smo skrenuli desno i nastavili ka lokalitetima Beden i Mrka stena koji se nalaze
            na juznoj strani Povlena.
            Ispade da se samo izlezavamo po planinama:-). Druga duza pauza nakon 10 km pesacenja. U pozadini
            Mali Povlen (najvisi vrh planine Povlen).
            Na vrhu Beden. Bedemi (bedeni) su bili zemljani nasipi koji su stitili utvrdjenja i ljude u njima. Smatra se
            da je i ovo jedan od bedena koji je cuvao Povlen.
            Dark Rock:-)

Mrka stena je lokalitet na kome su takodje ostaci vulkanskih stena. Ime je dobio po boji mrkih stena. Sa
            ovog vidikovca za vreme lepog vremena (dobre vidljivosti) moze se videti Durmitor, Kopaonik, Avala,
            Fruska gora...
            Krecemo mi a krece i srna. Pesacku turu nakon nesto vise od 17 km zavrsavamo u Pasnoj Ravni.
            Ostale fotografije mozete pogledati na https://duskoopacic.smugmug.com/